همه چیز در مورد کیبرد لپ تاپ ها

تا به حال به کیبورد لپ تاپ تان توجه کردید؟ میدانید که چگونه کار می‌کند و از چه بخش‌هایی تشکیل شده؟ در این مطلب ما به صورت مفصل به معرفی کیبورد لپ تاپ می‌پردازیم و نکات مهمی درباره بخش‌های آن برای شما میگوییم. همچنین مواردی مهمی درباره نگهداری و تمیز کردن کیبورد برای شما ذکر شده است. در ادامه به بررسی عواملی که باعث خرابی کیبرد میشود، پرداخته‌ایم. اگر کیبرد لپ تاپ شما خراب شده، یک راهنمای کامل از خرید تا تعویض کیبورد برای شما گردآوری‌شده است؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی کیبورد لپ تاپ و انواع آن

کیبورد یا همان صفحه کلید که در زبان انگلیسی Keyboard است، یک قطعه اصلی و مهم در لپ تاپ محسوب می‌شود که به کاربر اجازه تایپ را می‌دهد. صفحه کلید لپ تاپ نیز همانند ماوس و قلم نوری، یک دستگاه ورودی است، یعنی آنکه شما با فشردن هرکدام یک از دکمه‌های صفحه کلید، اطلاعات و دستوراتی را به سیستم می‌دهید. به‌طورکلی می‌توان گفت که کیبورد قطعه‌ای است که دکمه‌هایی بر روی آن قرار داده شده و شما می‌توانید با استفاده از هر دکمه یا ترکیبی از آنها، دستوری را به سیستم بدهید.

قطعات و بخش‌های مهم کیبورد لپ تاپ

کیبردی که ما روزانه از آن استفاده می‌کنیم و به نظر ساده می‌رسد، ولی از بخش‌های پیچیده و حساسی ساخته‌شده است. این بخش‌ها شامل فلت، جای پیچ، دکمه ها و اتصالات می‌باشد.

  • فلت کیبورد

فلت همان کابلی است که به سوکت مادربرد متصل می‌شود. یک کیبرد می‌تواند بین ۱ تا ۳ کابل فلت داشته باشد که معمولاً مربوط به بک لایت و پوینتر (trackpoint) آن است.

  • بک لایت کیبورد

بک لایت نوری است که از داخل کیبورد به روشن کردن دکمه‌ها می‌پردازد. از این قابلیت برای کار با لپ تاپ درجاهای تاریک و کم نور استفاده می‌شود.

  • دکمه های کیبورد

دکمه‌ها ظاهری‌ترین قسمت کیبرد هستند که امکان تعامل کاربر را با سیستم‌عامل فراهم می‌کند و کاربر با فشردن هر دکمه و یا ترکیبی از آنها می‌تواند دستورات متفاوتی را به سیستم بدهد.

  • جای پیچ کیبورد

منظور از جای پیچ همان محل قرار گرفتن پیچ‌هایی هست که کیبرد را بر روی لپ تاپ محکم نگه می‌دارد.

کیبورد های لپتاپ بدون حروف فارسی

در بازار صفحه‌کلیدهایی برای لپ تاپ ها وجود دارد که حروف فارسی بر روی آن چاپ‌نشده است. بطور مثال کیبرد ایسوس N53 بدون حروف فارسی در بازار عرضه میگردد. این مشکل برای تازه‌کارها که تازه شروع به تایپ می‌کنند می‌تواند دردسرساز باشد؛ چون‌که هنوز با جای دقیق حروف آشنا نیستند. برای حل این مشکل شما می‌توانید از لیبل های کیبورد استفاده کنید. این لیبل های کیبرد در ۲ سری تولیدشده‌اند؛

  • لیبل شیشه‌ای کیبرد (شفاف)؛ این نوع فقط حروف فارسی را دارد و مناسب برای کیبوردهای بک لایت دار لپ تاپ می‌باشد.
  • لیبل چرمی کیبرد (حروف فارسی و انگلیسی)

روش‌های نگهداری صحیح از کیبورد لپ‌تاپ

در نگهداری از کیبورد لپ تاپ باید بسیار توجه نمایید، اگر در این کار کوتاهی کنید مجبور می‌شوید که آن را تعمیر یا تعویض نمایید. برای آنکه کیبرد لپ تاپ شما عمر بیشتری داشته باشد به نکات زیر توجه داشته باشید؛

  1. کیبورد لپ تاپ خود را همیشه تمیز نگه‌دارید و گردوغباری که بر روی آن می‌نشیند را پاک‌کنید. برای جلوگیری از نشستن گردوخاک می‌توانید از کاور های مخصوص کیبورد لپ تاپ استفاده نمایید.
  2. دور از مایعات نگه‌دارید. مایعات علاوه بر آنکه ممکن است به صفحه کلید شما آسیب بزند، می‌تواند به سایر قطعات نیز صدمه وارد کند.
  3. آرام کارکنید و از زدن ضربه‌های محکم بر روی کلیدها جدا خودداری نمایید.
  4. در صورت خرابی اگر تخصصی ندارید، به‌هیچ‌وجه خودتان اقدام به تعمیر نکنید! زمانی که کیبورد رایانه شما به مشکل خورد آن را پیش تعمیرکار معتبر ببرید تا آن را برای شما تعمیر کند. اگر خودتان دست به این کار بزنید، به دلیل نداشتن تخصص، ممکن است به سایر قطعات موجود نیز آسیب وارد نمایید.
  5. درصورتی‌که با لپ‌تاپ زیاد کار می‌کنید می‌توانید کیبورد جداگانه‌ای تهیه کنید. برخی از کسانی که لپ تاپ دارند، برای تایپ و کار کردن راحت‌تر از کیبوردهای اکسترنال استفاده می‌کنند.

روش تمیز کردن کیبرد لپ تاپ

برای تمیز کردن کیبورد لپ تاپ خود مراحل زیر را به‌دقت دنبال نمایید؛

  1. آداپتور لپ تاپ را جدا کنید. باتری را خارج کرده و از برق بکشید.
  2. لپ تاپ خود را درحالی‌که باز است، با دقت به پشت برگردانید و به‌آرامی آن ضربه بزنید.
  3. با یک برس یا فرچه نرم غبار بین کلیدها را پاک نمایید.
  4. یک پارچه مرطوب برداشته و به‌آرامی سطح کیبرد را تمیز نمایید.
  5. مدتی بگذارید که لپ تاپ شما خشک شود و بعدازآن می‌توانید از آن استفاده نمایید.

کیبورد های لپ تاپ چگونه خراب می‌شوند؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که صفحه کلید لپ تاپ شما کار نمی‌کند، در اکثر مواقع مشکل نرم‌افزاری بود و با خاموش و روشن کردن دستگاه خود می‌توانید مشکل را رفع نمایید. در برخی موارد دیگر، لپ تاپ شما مشکل سخت افزاری پیدا می‌کند یعنی آنکه ضربه‌ای می‌بیند یا آب بر روی آن می‌ریزد.

درصورتی‌که روی کیبورد لپ تاپ آب ریخت، چه کنیم؟

در اولین قدم، لپ تاپ خود را خاموش کرده و باطری را خارج و اتصال آن را با برق قطع نمایید. سپس سیستم خود برای چند ساعت درجایی قرار دهید که آب روی آن خشک شود. چنانچه پس از خشک شدن کیبرد دستگاه شما کار نکرد، نیاز به تعویض آن خواهید داشت.

دلایل که باعث خرابی صفحه کیبورد لپ تاپ می‌شوند، چیست؟

به‌طورمعمول می‌توان گفت که کیبورد یکی از قطعات مهم در لپ تاپ بوده که ممکن است به‌مرورزمان به دلیل مصرف زیاد و یا عوامل دیگر خراب‌شده و نیاز به تعمیر و تعویض پیدا کند. در ادامه به برخی عوامل رایج در خرابی کیبرد دستگاه اشاره می‌کنیم؛

  • اتصال نامناسب صفحه کلید به مادربرد لپ تاپ

در بسیاری از موارد که شخص، لپ‌تاپ خود را برای تعمیر به تعمیرگاه می‌برد یا خودش دست به تعمیر یا تعویض قطعات میزند، اتصالات فلت آن را به مادر بورد، به‌درستی انجام نمی‌دهد و درنتیجه کیبورد به‌طور صحیح عمل نخواهد کرد. به‌طور مثال اتصال نامناسب فلت صفحه‌کلید به سوکت مادربرد در لپ تاپ دل DELL، باعث می‌شود که هنگ کند.

  • تمیز نکردن صفحه کلید لپ تاپ

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که خراب شدن صفحه‌کلید آنها دلیل پیچیده‌ای دارد، اما این‌گونه نیست! صفحه کلید می‌تواند به‌راحتی با گردوغبار خراب شود. پس با تمیز نگه‌داشتن دستگاه خود، از هزینه تعمیر یا تعویض آن جلوگیری کنید.

  • ضربه زدن به صفحه کلید لپ تاپ

صفحه کلید لپتاپ بسیار حساس بوده و با کوچک‌ترین ضربه‌ای می‌تواند خراب شود. باور غلطی که همیشه وجود دارد، آن است که هرگاه دستگاهی خراب می‌شود به آن ضربه می‌زنیم تا کار کند. اما ممکن است این کار باعث خرابی بیشتر قطعه و یا آسیب به سایر سخت‌افزارها شود.

راهنمای کامل خرید کیبرد جدید برای لپ تاپ

مهم‌ترین نکته در هنگام خرید کیبرد لپ تاپ آن است که کیبورد متناسب و سازگار با مدل لپ تاپ خود خریداری نمایید و گاهی امکان نصب کیبرد با مدل دیگری روی لپ تاپ شما وجود ندارد! اما در برخی موارد هم ممکن است کیبرد برندهای مختلف جایگزین هم شوند. پس در زمان خرید کیبرد مدل لپ تاپ خود را بدانید.

گاهی ممکن است، ۲ مدل کیبرد برای یک لپ تاپ در بازار وجود داشته و تفاوت کمی بین آنها باشد. در اینجا ما به یکسری تفاوت‌ها که در هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید، اشاره می‌کنیم؛

فریم کیبورد

فریم کیبرد قطعه‌ای پلاستیکی شکل است که مابین کلیدها قرارگرفته و کیبرد را احاطه می‌کند. کیبوردها دو مدل بافریم و بدون فریم دارند.

  • کیبرد با فریم

راحت‌ترین کار برای تعویض این مدل کیبرد خریداری یک کیبرد با فریم دیگر هست که می‌توانید کیبرد قبلی رو جدا کرده و کیبورد جدید رو جایگزین کنید.

 

  • کیبرد بدون فریم

وضعیت ظاهری این کیبرد کاملاً با کیبرد نوع قبل متفاوت است و با کمی دقت می‌توانید به‌راحتی تشخیص بدهید که این کیبرد به فریم نیاز دارد یا خیر؟ شیارها بین دکمه‌ها خیلی مشخص بوده و سوراخ‌ها برای قرار گرفتن خارهای فریم در بین دکمه‌های کیبرد واضح هستند.

 

 

قاب C به قابی گفته می‌شود که دور کی برد لپ تاپ را گرفته است و برای تعویض آن نیاز است که دستگاه باز شود و نسبت به کیبرد های بدون قاب C تعویض آن کمی دشوار میباشد. برخی صفحه کلیدها زیر قاب C نصب می‌شوند و کسانی که قصد خرید دارند، حتماً باید به نوع دکمه اینتر و کلید Space  آن توجه کنند. که در ادامه به انواع کلید اینتر و اسپیس و اهمیت آنها هنگام خرید میپردازیم.

  • کیبرد جزیره ای

مدلی از کیبورد هستند که کلیدهای آن به هم چسبیده می‌باشد و درواقع فریمی ندارد.

 

 

صفحه کلید های دارای پوینتر Pointer (Pointing stick – track point)

برخی از صفحه کیبورد های لپ تاپ در دو نوع پوینت دار و ساده وجود دارند که در هنگام خرید باید به آن توجه نمایید. در سری لپتاپ های لنوو (Lenovo) و دل (Dell) بر روی کی‌برد آن، یک پوینتر وجود دارد – اغلب زیر دکمه‌های G و H قرار می‌گیرد. Trackpoint برای کسانی که بیشتر از کی برد استفاده می‌کنند کاربرد دارد. با وجود این پوینتر، دیگر نیازی به برداشتن دست از روی کیبورد لپ تاپ ندارند.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی مدل‌ها مانند لپ تاپ DELL E6400، درصورتی‌که کیبورد اصلی دستگاه شما دارای پوینت باشد و شما نوع ساده و بدون پوینت را جایگزین کنید، تاچ ماوس دستگاه شما غیرفعال خواهد شد.

نور پس زمینه (بک لایت) کیبرد

همان‌طور که میدانید برخی از مدل‌های کیبرد، نور پس زمینه یا بک لایت دارند. برای نور پس زمینه این نوع از کیبرد ها، فلت نازک و جداگانه‌ای (به‌جز فلت اصلی) قرار داده‌شده است که به مادربرد متصل می‌گردد.

 

 

درصورتی‌که لپ تاپ شما از مدلی باشد که کیبرد آن بک لایت دارد، می‌توانید از همان نوع بک لایت دار آن استفاده نمایید؛ در غیر این صورت اگر روی مادربردسوکت بک لایت وجود نداشته باشد نمی‌توانید بک لایت دار نصب نمایید.

در برخی موارد هم اگر کیبورد اصلی دستگاه شما نوع بک لایت دارد بود و نتوانستید که از مدل بک لایت دار آن تهیه نمایید، می‌توانید مدل ساده و بدون نور پس‌زمینه آن را خریداری کرده و نصب نمایید.

اندازه کلید اینتر و Space در کیبورد

در برخی مدل صفحه کلید لپ تاپ، دکمه اینتر در دو مدل اینتر بزرگ و اینتر کوچک و هم چنین کلید اسپیس در دو نوع اسپیس بزرگ و اسپیس کوچک به بازار عرضه می‌شوند. برای کیبرد هایی که زیر قاب C نصب می‌شوند باید به این نکته توجه داشته باشید که اندازه و شکل اینتر و اسپیس لپ تاپ شما از چه نوعی میباشد. لپ تاپهایی که کیبرد بدون فریم را پشتیبانی می کنند، حتما باید هنگام خرید به اندازه و شکل ظاهری دکمه Enter و Space صفحه کلید توجه داشته باشید. در صورتی که کلید اسپیس دستگاه شما بزرگ باشد، کیبرد با کلید space کوچک با دستگاه شما سازگار نمی باشد. بطور مثال قاب کنار کیبرد ایسوس X550 اینتر کوچک با نوع قاب کنار کیبرد ایسوس X550 اینتر بزرگ آن سازگار نمیباشد.

 

 

در برخی مدل لپ تاپ های دل استثنایی وجود دارد، اگر قبلاً کیبورد لپ تاپ شما، اینتر کوچک بوده و اکنون می‌خواهد کیبورد اینتر بزرگ را جای آن قرار دهید (و بالعکس)، برخی دکمه‌های حروف لپ تاپ جابه‌جا خواهند شد. لپ تاپ دل DELL، مدل‌های ۱۳۱۰، ۱۳۲۰، ۱۵۱۰ و ۱۵۲۰ دکمهٔ اینتر آن در این دو مدل وجود دارد. مشکل جابه‌جایی حروف نیز با نصب نرم افزار کیبورد لپ تاپ دل Vostro 1510-1520-1310-1320 رفع خواهد شد. کیبرد های اینتر بزرگ را اصطلاحاً کیبرد UK و کیبرد اینتر کوچک را اصطلاحاً کیبرد US میگویند.

دانلود نرم افزار کیبورد لپ تاپ دل Vostro 1510-1520-1310-1320

نکات مهم در هنگام تعویض کیبورد لپ‌تاپ

  • موقع تعویض کیبرد، لپ تاپ حتماً خاموش باشد، تا آسیبی نبیند.
  • باتری لپتاپ را قبل از تعویض، خارج نمایید.
  • به‌آرامی کیبورد را خارج کنید.
  • کیبورد لپتاپ بسیار حساس است و مراقب هرگونه شکستگی و ضربه زدن برای خارج کردن قطعه باشید.
  • در موقع خارج کردن کیبورد، مراقب باشید تا فلت آن پاره نشود و آسیبی به سوکت مادربرد آن نرسد.
  • کیبوردهایی که نور پس زمینه (Backlight) دارند، فلت هایشان بسیار نازک و حساس است؛ مراقب باشید تا آسیبی به آن نزنید.
  • در برخی مدل‌های لپتاپ، کیبرد به‌راحتی جدا نمی‌شود، مانند کیبردهایی که در زیر قاب c نصب میگردند، در تعویض این گونه کیبرد ها باید پس از بازکردن پیچ های قاب کف، تمام قطعات و اتصالات کیبرد را از قاب کناری آن جدا کنید. حتی‌المقدور برای تعویض کیبورد به یک تعمیرکار حرفه‌ای و باتجربه مراجعه نمایید؛ ولی اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، با توجه به لحیمی و پیچ بودن خار های کیبرد توجه نمایید، در برخی از مدل ها خارهای لحیمی کیبرد را از روی قاب کنار کیبرد یا همان قاب C جدا کرده و کیبرد جدید را بوسیله هویه لحیم کنید  و یا در برخی از لپ تاپ ها پس از جدا کردن اتصالات و قطعات یک قطعه ی فلزی توسط پیچ هایی به کیبرد متصل شده است که ابتدا آن را باز کرده و سپس کیبرد جدید را جایگزین نمایید.
  • در هنگام تعویض به فلت کیبورد و اتصال آن توجه کنید. فلت کیبرد بسیار حساس بوده و حتی اگر یک پارگی و قطعی کوچک هم داشته باشد باید کیبرد به‌صورت کامل تعویض شده و به هیچ نحوی قابل تعمیر نخواهد بود.
  • هنگام جدا کردن خارهای کیبرد و لحیم کردن پایه های کیبرد جدید بوسیله ی هویه مراقب باشید که قاب C دستگاه آسیب نبیند.

برخی از برندهای صفحه کیبورد لپ‌تاپ موجود در بازار

  • کیبورد لپ تاپ دل (DELL)
  • کیبورد لپ تاپ اچ پی (hp)
  • کیبورد لپ تاپ ایسوس (Asus)
  • کیبورد لپ تاپ لنوو (Lenovo)
  • کیبورد لپ تاپ فوجیتسو (Fujitsu)
  • کیبورد لپ تاپ سونی (SONY)
  • کیبورد لپ تاپ ایسر (Acer)
  • کیبورد لپ تاپ ام اس آی (MSI)
  • کیبورد لپ تاپ سامسونگ (Samsung)
  • کیبورد لپ تاپ توشیبا (Toshiba)
  • کیبورد لپ تاپ اپل (Apple)

ما به‌صورت کلی دربارهٔ Keyboard و قطعات مهم آن صحبت کردیم. همچنین به نکات مهم در نگهداری و تمیز کردن کیبرد لپ تاپ اشاره کردیم تا دستگاه عمر بیشتری داشته و از هزینه‌های اضافی جلوگیری نمایید. اما به هر دلیلی ممکن است این قطعه به مشکل بخورد و کار نکند و نیاز به تعویض داشته باشد. دلایلی که باعث خرابی صفحه کلید می‌شوند را به‌دقت مطالعه کنید تا بتواند از بروز آن جلوگیری نمایید. درصورتی‌که نیاز به خرید یک کیبرد جدید داشتید حتماً نگاهی به بخش راهنمایی خرید بیندازید تا اطلاعاتتان در این زمینه کامل باشد. کیبرد قطعه‌ای حساس در لپ تاپ است که در تعویض آن باید بسیار دقت کنید و اگر دانش و تخصص کافی را ندارید، به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید. همچنین اگر در تشخیص مدل لپ تاپ و کیبورد مناسب با دستگاه خود مشکل‌دارید، می‌توانید از طریق تماس با ما، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده تا شما را در خرید کیبرد مناسب راهنمایی نمایند.

منبع : همکارمان کامپیوتر افق